Hier wordt gestart met wat basale informatie over de verschillende begeleiders van Sint Nicolaas in verschillende delen van Europa. De begeleider staat meestal bekend als de donkere of dreigende compagnon. Dit donkere figuur staat voor verschillende dingen: Winter, nacht en donker stammend uit de heidense tijden. In de periode van christelijke invloeden werd ook het kwaad met deze begeleider geassocieerd. Het is echter erg belangrijk de begeleider zelf niet als het kwaad te zien, maar als degene die het kwaad naar de oppervlakte kan brengen om het te straffen zodat er goeds uit voort kan komen. Sint Nicolaas staat voor: zomer, dag, licht en het goede. Dit is te zien aan zijn lange witte haar en baard en aan zijn witte Albe. In principe kunnen de rollen van Sint en Piet gespeeld worden door iedereen die dat wil ongeacht hun eigen huidskleur. Het wit en zwart dat Sint en Piet symboliseren heeft in de grond niets met huidskleur te maken, ook niet hoewel Zwarte Piet roet op zijn gezicht smeert. Dit roet is de goedkoopste vorm van maskerade zo oud als de mensheid en dit is niet specifiek voor Zwarte Piet. Het wordt in Nederland ook in andere rituelen gebruikt.
Verspreiding
Landkaartje met daarop de verspreiding van de begleiders en de figuren in de Duorol over Duitsland en de gebieden waar tot 1945 veel Duitsers hebben gewoond.
Een paar voorbeelden
Pere Fouettard uit Frankrijk (een donker gezicht met zweep, ook wel Vader Geselaar genoemd in België.)
1944 (mogelijk al 1910) Sloveense Sint Nicolaas en zijn donkere helper, Krampus, met een krullenpruik en hoorntjes op zijn hoofd! Let ook op de kraag. Hier liggen gelijkenissen met Zwarte Piet. Ook hier het zwarte gezicht, een mand (zak), Verder wordt Sint vergezeld door een engel.