Soms willen tegenstanders van Zwarte Piet aantonen dat de knecht van Sint niet zwart was, of dat daar geen beelden van bekend zijn. Men gebruikt hiervoor een of twee plaatjes uit de volgende centsprent die dan als datum 1850 meekrijgt. Deze datum is nog niet geverifieerd. Terwijl een soortgelijke prent als datum 1830 heeft.
Onderzoek wijst uit dat het gaat om een van oorsprong Belgische prent. Dat blijkt ook uit het feit dat Sint op een ezeltje rijdt, dat is gebruikelijk in België en Frankrijk.
Verder gaat het hier om Père Fouettard, ook wel Vader Geselaar 1) genoemd. Deze heeft hier wel een heel bijzondere hoed op en een enorm lange neus, dat wijst op een maskerade. In de Nederlandse vertaling wordt gesproken over Zwarte Knecht en dat is logisch omdat het op die manier, waar mogelijk is aangepast aan de Nederlandse situatie. We zijn deze figuur echter ook wel eens tegengekomen terwijl hij als Saint Nicolas of Saint Fouettard wordt aangeduid.
Aangezien het hier Père Fouettard betreft en van hem bekend is dat hij wel degelijk een zwart gezicht heeft, kan ook dit weerlegd worden. Deze prent is geen bewijs voor het niet bestaan van de zwarte knecht. In hoeverre de keuze van de tekenaar en drukker voor deze uitvoering te maken heeft met de stand van de drukkunst voor zulke centsprenten, kan misschien meer duidelijkheid geven.
Père Fouettard of Vader Geselaar
België en Frankrijk
Père Fouettard in verschillende gedaanten.
Let ook op plaatje 5 en 6.
‘Goeienavond mevrouw, Sint Nicolaas stuurt me om te vragen of uw kinderen zoet zijn? Zeker, Vader Geselaar, ze zijn altijd braaf. Dan is ’t goed, Sinterklaas zal hen vannacht speelgoed en lekkers brengen.’
‘Zozo, dus Jopie is altijd stout? Nou dan krijgt-ie geen snoep van de Sint. Alstublieft, een mooie gard om ‘m dagelijks mee af te ranselen.’